Harmonie St. Joseph - Berg aan de Maas

Opleidingsorkest

Als de leerlingen  een aantal maanden in opleiding zijn op een instrument stromen ze in bij de jeugdharmonie.  Spelenderwijs leren ze zo samen muziek maken. Het samen muziek maken  is een enorme stimulans voor de kinderen.  Ze worden hierin versterkt en begeleidt door een aantal oudere ervaren muzikanten van de harmonie.

De jeugdharmonie staat onder leiding van Frans Koolen uit Obbicht. Als zoon van wijlen  Sjeng Koolen, dirigent van o.a. de harmonie van Obbicht heeft Frans muziek met de paplepel ingegoten gekregen. Hij speelt zelf trompet en is tevens dirigent van de jeugdharmonie in Stevensweert.

Het repertoire van de jeugdharmonie varieert van klassieke ouvertures tot filmmuziek, musicals en zelfs popmuziek.

De jeugdharmonie doet ook met regelmaat mee aan het Eurofestival for Youth Orchestra’s. Dit is een soort concours/wedstrijd  voor jeugdharmonieën. In 2007 behaalde ons orkest hier het predikaat ruim voldoende met als titel “meest veelbelovende jeugdorkest”.

Deze titel heeft het orkest waargemaakt tijdens het 100-jarig bestaan van de harmonie in 2012. Tijdens dit feest hebben ze een spetterend Promsconcert verzorgd samen met de jeugdharmonie van Stevensweert en de pop/coverband Anderkovver. Tijdens dit concert waren de bezoekers in de feesttent  zo onder de indruk, dat je een speld kon horen vallen.

De vaste repetitieavond van de jeugdharmonie is iedere week op donderdag van 19.00 tot ongeveer 20.00 in het M.F.C. in Berg a/d Maas

Verder worden met regelmaat concerten gegeven om te laten horen waar de jeugdharmonie al toe in staat is. Deze concerten variëren van optredens tijdens (Gala)concerten van het groot Harmonie-orkest,  in het bejaardenhuis Urmonderhof,  optredens op de ouderenmiddag , de Winterfair op de basisschool  en het Nieuwjaarsconcert in het M.F.C. Bij sommige optredens worden ook de blokfluiters in opleiding betrokken.

Buiten muziek maken worden er ook ieder jaar een aantal activiteiten georganiseerd door de jeugdcommissie. Dit varieert van een filmavond in de herfstvakantie tot een après-skiparty  in de  winter tot een tuinfeest met barbecue in de zomer. De commissie bestaat uit een aantal oudere leden die zich bekommeren om de kinderen en tevens als aanspreekpunt fungeren.

Al met al is de jeugdharmonie een goede en gezellige voorbereiding op de “grote” harmonie!

Mijn naam is Frans Koolen en ik ben sinds 2003 dirigent van jeugdharmonie St.Jozef.
Ik ben opgegroeid in een muzikale familie en speel van jongs af aan trompet. Ik vind het leuk om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van jeugdige muzikanten op weg naar de grote harmonie. Dat is mijn grote drijfveer.

Onze jeugdharmonie repeteert op de donderdagavond van 19:00 tot 20:15 in het MFC te Berg aan de Maas. Iedereen is van harte welkom om geheel vrijblijvend een kijkje te komen nemen.